Depresja

WYSIŁEK FIZYCZNY

Liczne badania pokazały, że aktywność fizyczna jest skutecznym środkiem walki z depresją, a jeszcze lepszym jej prewencji. Ćwiczenia fizyczne mają pozytywny wpływ zarówno na ciało jak i umysł. Aktywność fizyczna 3 razy w tygodniu zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na depresję o około 19 proc. Co więcej, każdy dodatkowy trening sprawia, że ryzyko spada jeszcze bardziej. Ćwiczenia mogą poprawiać samopoczucie u osób z depresją.
Psychologowie twierdzą, że są one również idealną sytuacją do tego, by wypracowywać pewność siebie oraz poczucie mistrzostwa, które mogą z powodzeniem zostać przeniesione do innych aktywności życiowych.

Z kolei fachowcy z dziedzin medycznych i biologicznych wskazują przede wszystkim na wzrost liczby neurotransmiterów na skutek uprawianiu sportu. Neurotransmitery to substancje, które pośredniczą w przekazie impulsów między komórkami nerwowymi. Każdy z nich ma jednak swoiste działanie. W przypadku aktywności fizycznej wzrtasta wydzielanie się endorfin oraz serotoniny. Endorfiny to substancje, które uśmierzają odczuwanie bólu oraz powodują odczuwanie błogostanu. Serotonina natomiast odpowiada za poczucie zadowolenia. Oprócz samego wpływu hormonów ćwiczenia fizyczne mogą oddziaływać również na nastrój kiedy oddajemy się im w grupie. Biorąc udział w ćwiczeniach grupowych osoba obraca się w środowisku, gdzie łatwiej o interakcje społeczne, co w dalszej perspektywie może być podstawą do nawiązywania znajomości. Z kolei znajomości, przyjaźnie jako źródło wsparcia społecznego są znakomitą formą walki z depresją.
 
Regularna aktywność fizyczna powoduje:
1. Pod względem psychologicznym: zmniejszenie stresu, uczucia niepokoju i depresji, poprawę samooceny i jakości snu.
2. Pod względem fizycznym: wzmocnienie serca, zwiększenie poziomu energii, obniżenie ciśnienia krwi, wzmocnienie mięśni i kości, zmniejszenie ilości tłuszczu w ciele.

PAMIĘTAJ!!!

Jedną z największych przeszkód w podjęciu wysiłku fizycznego jest jego rozpoczęcie.
Kilka wskazówek:
1. Wybierz aktywność fizyczną, która sprawia ci radość. Ćwiczenia powinny być zabawą, kojarzyć się z przyjemnością a nie obowiązkiem.
2. Zaplanuj ćwiczenia. Rozkład jest bardzo ważny – opuszczenie ćwiczeń raz czy dwa może spowodować, że całkowicie porzucisz aktywność. Jeśli potrzebujesz przypomnienia zaznacz dni/godziny ćwiczeń w kalendarzu.
3. Zadbaj o różnorodność. Upewnij się, że podejmujesz różne rodzaje aktywności fizycznej, co zapewni, że nie dopadnie cię nuda. Sprawdź, jakie zajęcia oferują lokalne siłownie lub centra sportowe.
4. Nie pozwól, aby ćwiczenia przerosły budżet domowy. Unikaj kupowania drogiego sprzętu sportowego lub karty lojalnościowej, jeżeli nie masz zamiaru z nich korzystać. Istnieje wiele form ćwiczeń, które można wykonywać zupełnie za darmo lub za małą sumę – jogging, spacery, skakanie na skakance, jazda na rowerze.
5. Wytrwałość to klucz do sukcesu. Jeżeli zaczniesz regularnie ćwiczyć, wkrótce stanie się to częścią stylu życia, a efekty pomogą złagodzić objawy depresji.
 
RODZAJE ĆWICZEŃ
Ogólne zalecenie brzmi: sport należy uprawiać codziennie przez co najmniej pół godziny, najlepiej na świeżym powietrzu. Naukowcy wypowiadają się również na temat tego, które ćwiczenia są najodpowiedniejsze przy zmaganiach z depresją. Najbardziej skuteczne są:

  • ćwiczenia aerobowe (zalicza się tu m.in. szybki marsz, trucht, jazdę na rowerze, taniec (np. rumba), aerobic latino, aqua aerobik oraz pływanie),

  • rozciągające,

  • stretching.

W ćwiczeniach tych w przeciwieństwie do innych nie jest ważna wielkość wysiłku (związanego z obciążeniem układu sercowo-naczyniowego), ale sama, nawet najmniejsza aktywność. 45 minut umiarkowanych ćwiczeń 4–5 razy w tygodniu może sprawić ogromną różnicę. Jednocześnie naukowcy podkreślają, że największy czynnik leczący to systematyczność. 
 
Czy same ćwiczenia fizyczne pomogą na depresję? Bardzo prawdopodobne, że jako środek profilaktyczny sport będzie wystarczający. Podjęcie nawet niezobowiązującego rodzaju ćwiczeń, jak np. spacer, może zmniejszyć prawdopodobieństwo depresji o 6 proc. Jednakże w przypadku leczenia już zdiagnoznowanej choroby z pewnością ruch to nie wszystko. Wielu lekarzy jest zdania, że najlepsze efekty osiąga się stosując jednocześnie psychoterapię, leczenie farmakologiczne oraz właśnie aktywność fizyczną.
 

Więcej ...

ZAMÓW PROGRAM INDYWIDUALNY,
DOSTOSOWANY DO TWOICH POTRZEB.